Attan vad det blåser

11.00 – Jo, attan vad det blåser ute, märker jag när jag tittar ut genom fönstret i rummet där jag har mina datorer. Och tänker då för mig själv ”det borde det väl göra inne på barn- och ungdomsförvaltningen också” då dess verksamhet inom skolområdet är satt under kritik.

Det kan nog vara så att jag – utan att ha fått diagnos från någon auktoritet – har drabbats av någon mental bokstavskombination vars beskrivning innehåller ordet ”storhetsvansinne” för jag får ibland för mig att jag vill försöka påverka.
Vad som händer i kommunen.

Jag i min tur är – tror jag – kraftigt påverkad av dels av att samtliga våra lokala politiska partier så ofta och då så självförhärligande tjatar om att de – samtliga – just inte tänker på annat än den mindre goda verksamheten inom kommunens skolor. Och alla vill de satsa – dock oklart vad…
Som du snart kommer att märka mer av i kommande närodlat valfläsk…

Ännu mer blir jag sannolikt påverkad av vad – som jag anser – begåvade människor skriver på nätet om den svenska skolan – och hur fel den sköts.

Vilket är den direkta orsaken till dessa mina rader.
Och länkar så till vad professor em Torsten Sandström skriver under rubriken:
Pedagogiskt hasardspel om ungdomars framtid

Om du klickar dig in till Sandströms tex så kan du bl a läsa:

”Varför har detta inlärningsfientliga system inplanterats i den svenska skolan? Det hjälper inte att svara att syftet med kritisk analys av ett delvis självvalt material är gott. Ideal är en sak. Verkligheten måste ändå vara styrande. Och här ger PISA negativa besked. Vem eller vilka är ansvariga för detta stolliga program med så allvarliga konsekvenser för elevernas inlärning av kunskaper och deras framtid i arbetslivet?

Ytterst ansvariga är förstås politikerna, som fastställt de planinstrument som gäller för skolan. Men de är normalt inga experter på hur kunskaper bäst inhämtas. Därför lyssnar de, som sagt, på forskningen.

Och nu kommer politik och åsikter in i bilden. Politikerna lyssnar på de forskare som lovar lösningar som bäst passar in i rådande politiska ideal. Så växer drömmar fram. Elev och lärare ska ges frihet i skolsalen.
Och kritiska studier låter så skönt. Vem vill inte att det egna barnet ska lära sig analysera jobbiga problem. Och om en professor säger att resultatet i slutändan blir ökade kunskaper måste man väl satsa på denna pedagogs visdom.
Låt vara att man tycker att idéerna verkar luftiga. Pedagogik väljs alltså inte efter det sunda förnuftet, utan efter en politisk drömplan om hur barn ska bibringas kunnande. Och så leder läroplanerna skolbarnen ut på ett gungfly.
Vem kan vänta sig att ungdomarna ska få en positiv bild av sina studier?”

”Om du tror att du är för liten för att kunna påverka har du aldrig gått till sängs med en mygga i sovrummen”

 

OK – bou kan ha annat att jobba med än att svara en näsvis lokal bloggare med näsan i vädret – men jag hade uppskattat ett första svar som ”vi återkommer i frågan”.

Antagligen – tänker jag mig – att de anser att jag inte har med saken att göra och inte kommer att svara. I en förhoppning att det hela ska rinna ut i sanden…
En annan fundering kan ju vara att det inte vet vad de ska svara…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *