En bit från verkligheten?

Funderar jag när jag i Kuriren läser rubriken:
2021 ska kommunen nå Skolverkets mål – och där det i artikeln finns redovisade ”tankar” som lockar framfunderingar till min egen rubrik…
Där kunde jag krångla till texten lite – ser jag.

Nåväl – bakgrunden är att Skolverket har samverkat med kommunen för att försöka komma fram till ”åtgärder som kan förbättra skolresultaten.”
Elevernas då…

Nu har Skolverket tänkt färdigt och konstaterar att lösningen finns inom:
Det är inom styrning och ledning av verksamheten verket vill se att insatser genomförs.

Och, skriver Kuriren: ”Bland annat vill man se att ledningsgruppen inom förvaltningen har ”verktyg för att föra svåra samtal och hantera problem i verksamheterna” och att den har ”utökat sin förmåga att kommunicera så att det bidrar till ökad delaktighet och tydlighet i hela styrkekedjan”.

Bäste läsare, visst tycker du och jag precis samma, detta är den fullkomligt självklara åtgärden som vi, du och jag, också skulle ha kommit på – eller hur?
För – med prat kan man åstadkomma underverk.
Fast, förstås inte om man i det förväntade underverket måste blanda in den där opålitliga gruppen – skolelever. Tja, varför man nu skulle göra det?De stör ju bara snacket…

Kuriren skriver också:
Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Helena Edrenius (S), tror att man måste bli bättre på att prata med varandra i de olika leden.
Om jag nu förstår Kuriren rätt – så finns inte vare sig lärarna eller eleverna med i de ”leden”.Jag kan ha fattat fel…

Det återstår att få veta – men där jag sitter och funderar över detta så kommer jag inte på (tänka mig) minsta egna idé om hur Skolverkets uppmaning ska kunna sippra ner från överheten och förvandlas till ökade kunskaper hos eleverna.
Då får vi hoppas att Vingåkers skolchef Anders Danielsson med personal är klokare än jag.Men hur ska vi då tro om resultatet – när vi läser den absolut sista meningen i det här inlägget?

I Kurirens artikel får inte vi läsare veta vad Skolverkets mål är för 2021.Men tidningen berättar i alla fall att::
”Skolverket driver ”samverkan för bästa skola” för att höja kvaliteten på utvalda skolor. Under tre års tid stödjer verket skolor med låga kunskapsresultat där förutsättningarna att själva förbättra elevernas resultat är svåra.”