Kommunens skolor…

Det händer tämligen ofta att, när jag (sent) om kvällarna sitter där i favoritfåtöljen och småfunderar, mumlar till mig själv ”Så märkligt”. Enstaka ämnen återkommer, som i går kväll, det här med Vingåkers skolor.
Där jag vid korta stunder kan uppleva det som en en smula märkligt hos mig själv – varför bryr jag mig om det – kommunens skolor? – jag som inte på något sätt har anledning till det då jag  t ex inte har några barnbarn som är elever där.

Hamnar så småningom i insikten om att jag har en del små fobier och där en av dem är jag (lite principiellt så där) – ogillar klåpare.
Om det då inte handlar om mig själv.

Nåväl, skolan poppade upp i sinnet (igen) i går kväll, efter att jag kom att tänka på att en skolrektor korats till ”Årets Svensk”. Som så elegant ändrat en undermålig skola till något av ett föredöme – på tre år.
För några år sedan konstaterade Skolinspektionen bland annat att Sjumilaskolans lektioner präglades av bråk och stök, det saknades studiero, förekom våld och undervisningen höll inte måttet och det var på grund av problemen som Hamid Zafar (2015) fick frågan att ta över som rektor.

Tillsammans med två kollegor bestämde han sig för att vända utvecklingen. Därför upprättades en handlingsplan med ett tydligt fokus:
Det skulle bli bättre för eleverna.
Och de såg naturligtvis till att få lärarna med sig, det begriper ju både du och jag att det inte annars hade gått att få till en förändring.

Och någonstans där i skrivandet kommer orden förbi ”En aning märkligt att inte det också har skett i Vingåker”.
Fel, mumlar jag högt till  mig själv – det är jävligt märkvärdigt – och ordet klåpare passerar förbi…

Och så måste jag erkänna för mig själv att jag har grunda kunskaper om hur skolverksamheten i Vingåker bedrivs. Och försöker leta där, i det grunda, om jag kan peka ut någon ”Försteklåpare” dvs den person som har det absolut högsta ansvaret för hur kommunens skolor sköts.
Kan jag inte.

För all del, jag vet att där finns något som kallas Barn- och utbildningsnämnden som just har fått en ny ordförande. Vilket väcker en ny fundering – när man åtar sig (får) en sådan position utgår jag från att det är en ”i skolverksamhet synnerligen kompetent person” som tillträder.

Hur det är med den saken har jag ingen aning om och kan inte heller minnas att jag på något sätt har fått information om den saken – eller om de övriga i styrelsen i B-&U är ”experter på skolor” på något vis.
(Vet inte riktigt om jag ska våga framföra ”tanken” att jag har svårt att tro det – med tanke på hur skolresultaten blivit sämre de senaste åren.)
En aning märkligt, tycker jag det är att jag inte vet det. Inte ens hur jag ska lätt ska få veta det. I en fråga som borde ligga synnerligen högt uppe på listan av ”Bedrövliga saker vi i kommunen snabbt måste rätta till”.
Kommunen sägs ju ha ”kommunikatörer”varför berättar de inte om sådant för mig?

Efter en koll på kommunens hemsida finner jag så småningom att vi har en Barn- och utbildningschef, som heter Anders Danielsson som tillträdde sin post i mars förra året. Och som inför det nya jobbet sade:
– Jag ser framemot att få röra mig ute i verksamheten och på så sätt få kontakt med och lyssna av medarbetarna och eleverna om deras arbete. Vi står inför en utmaning att vända resultaten och rusta eleverna inför framtiden. Det är ett arbete som måste börja redan i förskolan där chefer, medarbetare och vårdnadshavare tillsammans tar ansvar.

Borde väl ta en vecka så där, blir min kommentar till mig själv när jag läser sådant…
Nå, jag har ju läst att de ansvariga för skolverksamheten i alla fall har begärd hjälp från Skolverket (eller annan högre makt – minns inte vem) för att försöka få ordning och reda i kommunens skolverksamhet. Som (jag läst) bestått av möten och utredningar vars resultat nu ska införas i skolorna.

Jodå, jag kan ana att du nu börjar klippa med ögonen och längtar efter en fika, men jag kan inte komma ifrån tanken ”Varför har inte de två rektorerna vid Slottsskolan åstadkommit vad Hamid Zafar åstadkom vid Sjumilaskolan?”

(Han – som tillsammans med två kollegor bestämde sig för att vända utvecklingen.
Där de upprättades en handlingsplan med ett tydligt fokus:
Det skulle bli bättre för eleverna.
Och de såg naturligtvis till att få lärarna med sig.)

Det finner jag en aning/jävligt märkvärdigt…

PS – …liksom att jag senare under måndagen läser i Kuriren att:

”Det var från måndag till tisdag i förra veckan som tolv personer ur den så kallade ledningsgruppen vistades på Sjökrogen i Stora Mellösa. Gruppen består av skolledare, utredare och en kanslichef från Vingåkers kommun.
– Vi hade en utbildning via Skolverket och en handledare från Uppsala universitet ska hjälpa oss utifrån den analys vi har gjort tillsammans med Skolverket.
Vi får fortbildning i styrning och ledning.”

OK, jag erkänner – min första tanke när jag läste detta var ”Vad är det för jämrans klåpare som Vingåkers kommun tidigare har anställt?”
Som inte själva kan hantera (få ordning på) sina skolor…

Den tanken försvann inte när jag läste i Kurirens artikel:

Hur gick kursen då?

– Det gick väl bra. Det ska ju fortsätta i tre år så det var en start nu. Vi har haft en dag tidigare med handledning från Uppsala universitet, sedan har vi ytterligare två tillfällen under våren då vi fortsätter det här. Sedan ska vi ses under hösten också. Det ska pågå i tre års tid.

Vad hoppas du att utbildningen ska ge?

– Bättre skolresultat naturligtvis. Det går ju ut på att ungarna ska få mer i slutändan.

Rätt tänkt – Anders Danielsson – men strunta i det där övriga och ring Hamid Zafar i stället och be honom om handledning. Tar nog bara en dag och kanske något ytterligare enstaka återbesök…

PS-2 – Om de ansvariga för Vingåkers skolor inte har läst den här artikeln – så borde de få löneavdrag resten av året. Det borde de nämligen ha gjort. (Kanske lärarna också)
Har de gjort det – och inte agerat så…

När jag nu idag läser om den här artikeln om den fantastiska omvandlingen av en usel skola i London till en som beskrivs så här i artikeln:

I början av sommaren kom dessutom den första externa granskningen av Michaela. Det var Ofsted, den brittiska motsvarigheten till svenska Skolinspektionen, som hade låtit granska skolan. Resultatet?
Som en av få skolor lyckades de få högsta betyg, ”outstanding” –
i samtliga kategorier.

Vilket väcker en tanke hos mig – kramrutor i Tennisparken i all ära – men vore det inte viktigt att nu också införa skämsrutor?
Jag antar att ett par sådana lätt skulle kunna finansieras via en crowfounding i kommunen…


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *