Bustidningen

Nytt parkeringshus

…i Katrineholm då. Skriver jag förtydligande för att inte så där bara pang på skrämma vettet ur någon av våra lokala medborgare med sin klimatångest.

Katrineholm växer och därmed ökar också antalet bilar – även om kommunen gärna ser att fler Katrineholmare väljer att ta cykeln i stan. Det konstaterade kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) när han på måndagen presenterade planerna på det nya parkeringshuset norr om järnvägen.

Läser jag i vår närmaste lokaltidning. Och blir som så ofta när jag läser den blir sittandes där med obesvarade funderingar. Som jag principiellt ogillar.
Och inte blir det lättare att få ordning på vad/hur jag ska tycka om den saken när jag vet att jag har ännu sämre kunskaper om Katrineholm som kommun än av Vingåker.

Nå, nu vet jag i alla fall att bygget – ett parkeringshus i tre våningar (nära stationen) som kommer att kosta en del över 35 miljoner och att då kommer det att finnas plats för 250 bilar.
När huset är klart nästa vår kommer kommunen att hyra det av KFAB som projekterar och upphandlar  bygget – där sedan kommunen i sin tur tar ut parkeringsavgifter.
Som Göran Dahlström lovar ”ska bli så låga som möjligt”.

Man får väl se det som troligt att även Katrineholm har fått sin del av svenska folket som stoltserar med sin klimatångest, funderar jag, och försöker få till några trovärdiga egna tankar kring det här med att min kommun,Vingåker, så ofta försöker göra sig lite märkvärdiga med sin elbilssatsning, och att jag inte kan påminna mig om att ha läst någonting om hur Katrineholm ställer sig i den frågan.
Gör en halventusiastisk sökning hos herr Google på ”Katrineholm och elbilar” men får bara veta att där har satts upp några enstaka laddstolpar.
Ingenting om att kommunen har några egna elbilar.

Och hamnar så i undringar om det nu kommer att kunna läsas hoper av ilskna insändare i Kuriren eller märkas andra sorters missnöjesuppvisningar från – du vet vilka jag menar…

Jag tar det igen: Katrineholm växer och därmed ökar också antalet bilar – även om kommunen gärna ser att fler Katrineholmare väljer att ta cykeln i stan.

Av någon anledning, dyker upp inom mig en känsla av tillfredsställelse över att finna en kommun som sannolikt (offentligt) bekänner sig till att ”starkt bry sig om klimathotet, kvinnors jämställdhet och alla högtravande värdegrunder de kan antas känna till” men ändå väljer att ta kommunens bilåkares parti – i form av detta parkeringshus menar jag då. Kräver ett visst mått av mod.
När jag sedan också i Kuriren läser:
– Det här ska gå snabbt, det finns ett stort behov, säger Fredrik Olovsson (S), ordförande i KFAB, om bygget – gör jag inom mig vågen för sådana kommuntjänstemän och lägger där gärna till Katrineholms kommunfullmäktige – som jag vågar tro har sagt ja till att bygga parkeringshuset.
Bara av den enkla anledningen: det finns ett stort behov.

För egen del har jag behov av att få ta del av nya rön – lite särskilt då – när det gäller studier om ”bilars påverkan på miljön”. Om du nu också är det – kan jag tipsa om en text där sägs:
Elbilar släpper ut mer koldioxid än bensin- och dieselbilar,
enligt en ny tysk forskarrapport.  I alla fall om de laddas med el delvis gjord på tysk kolkraft. Enbart batteriet släpper ut 73 till 98 gram CO2 per km enligt forskarna. Deras lösning för att nå EU:s klimatmål är oväntad.

Vad kan man tänkas säga om det – i Vingåker?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *