Om skolans kris

Jag sitter här denna varma måndag och mina känslor hoppar mellan att vara urförbannad och till döds uppgiven. Emellanåt ilsken som ett bi för dagens läge och uppgiven för att jag tycker mig förstå att ”läget” högst sannolikt inte kommer att förändras på många många är.

Det handlar om den svenska skolan.

Som, tror jag, inte många svenskar, sommartid, skänker en enda tanke.
Normalt, inte jag heller – tills jag får läsa artiklar som upprör mig.
Vill lägga till – vilket jag just inte begriper hos mig själv – eftersom jag inte har det minsta med den svenska skolan att göra. Blir smått skrämd av min egna förflugna tanke ”Kan jag ha drabbats av den måttligt spridda (?) mentala defekten – att jag bryr mig om Sveriges framtid?”

Hur som helst – när jag läser vad professor Kjell-Åke Forsgren skriver under rubriken ”Likhetsdoktrinen är orsaken till skolans kris” blir jag kraftigt upprörd.

Här är några meningar ur den (långa) artikeln som bl a åstadkommer denna min upprördhet:

Likhetsdoktrinen gällde alls inte på samma sätt när enhetsskolan infördes. Den stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Människor är inte mer lika inuti än utanpå.
Om vi drar en parallell med idrottens värld, vem skulle väl vilja tvinga en tyngdlyftare eller en sumobrottare att delta i ett maratonlopp och av dem kräva jämförbara prestationer med maratonlöparna? Och omvänt, vem skulle vilja se maratonlöparen tävla mot tyngdlyftare eller sumobrottare?
Med ytterligare ett exempel från musikens värld: vem skulle väl vilja tvinga den tondöve att lära sig att framföra en operaaria?
Och ändå är var och en av idrottsmännen framstående inom sin egen gren och den omusikaliske kan mycket väl vara en duktig matematiker.
Men i skolans värld förväntas alla kunna tävla mot alla i alla ämnen och nå ungefär samma mål på samma tid.

Eftersom jag just läst vad Forsgren skriver blir jag kvar i mina funderingar:
– Läser de ansvariga för skolorna i Vingåker sådana här artiklar?
Om de nu gör det – varför är det då, fortfarande, i Vingåkers skolor som det är?
– Samma fråga funderar jag på – kring våra KF-ledamöter

Där de – i alla fall på KF-mötena – står upp som en man och bedyrar att deras syn på våra kommunala skolor bekymrar dem ständigt och om du i dagarna hade frågat någon av dem om det hade du kanske fått veta att; de har därför inte fullt ut kunnat njuta av vare sig  fotbolls-VM, eller sin semester – just av det skälet.
Fan tro´t…

Samma kommentar vill jag ge när jag funderar lite över om de ”ansvariga” och KF-ledamöterna kan ha läst vad Sture Eriksson är docent i psykologi vid Uppsala universitet och numera pensionerad forskare i testmetodik och intelligenstestning. Han skriver om mänsklig olikhet och intelligens. Den här gången i tidningen Fria tider under rubriken:
Lågt IQ förklarar varför invandrare inte integreras”
Ingressen säger:
Att invandrare misslyckas i skolan och på arbetsmarknaden behöver inte bero på diskriminering. Istället måste förklaringen sökas i att de största invandrargrupperna har en genomsnittlig IQ-nivå som ligger långt under den hos etniska svenskar.
(hela listan här)

Vilket påverkar den svenska skolan.

I Vingåker gillar inte bara våra politiker att ömma för skolan – det gör man också om miljön. Närodlat, ekologiskt odlat – och dessutom gärna lite Fair Trade i topp – får jag för mig.
Och så får vi ta del av (anser jag) tjusiga floskler om detta – med tämligen obevisade utvikningar om att ovanstående tre inte bara ”räddar vår planet” utan sannerligen också även Vingåker.

Jo, det finns stunder då jag undrar över det.

Nåväl – ekologiskt odlat – läser i AB:

Om normen ska vara ekomat kan vi inte producera tillräckligt för att alla ska bli mätta.

OK, artikeltexten är skriven av en M-politiker (Europarlamentariker) men är trots det värd att läsa…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *