Så förbättrar du Vingåkers skolor

Skolan är det ämne vi alltid prioriterat högt – säger alla våra lokala politiska partier. Utan att du på minsta sätt kommer att få veta (se) – i de kommande valmanifesten hur denna ”vurm för skolorna i Vingåker” – får en begriplig förklaring på hur de mindre bra skolresultaten i Vingåker ska/kan ändras.

Får jag då här ge ett tips från vännen Åke – på vad Inger Enkvist skriver i GP  i ett exempel på en framgångsrik skola – och så tar den vinnande majoriteten i september och – gör precis så…

”Inför valet i höst borde väljarna noga lyssna när politiker talar om utbildning.
 Går det att rycka upp dagens skolsystem och är man beredd att ge skolan de
resurser som svarar mot skolans betydelse för samhället? Det är många som
 kommer att lyssna om partierna har förstått vilka åtgärder som behövs för att
förbättra utbildningsresultaten.
Det har flera gånger redovisats exempel på hur skolor på det lokala planet 
med rätt små åtgärder har åstadkommit förändringar som genererat bättre
resultat.
I GP beskriver Inger Enkvist, professor emerita, ännu ett exempel från Storbritannien som av dess skolinspektion bedömts som ”outstanding” och vore lärorikt för våra politiska partier att snegla på.
Man har teoretiskt och praktiskt visat varför en kravlös grundskola leder fel.
Fasta rutiner och regler med mottot ”Work hard, be kind” gäller.
Rätt skolmiljö
ger lärarna möjlighet att koncentrera sig på själva undervisningen. Ständig kamp
förs mot glömska.
Prov ses som ett ”kvitto” på nedlagt arbete.
Det behöver inte vara svårare än så. Inte minst i den egna kommunen.”

För den som tror att svensk skola och lärarutbildning är socialt progressiv torde det vara en ögonöppnare att stifta bekantskap med Katharine Birbalsingh.
Som bl a berättar att:

”Skolan bygger på att gott uppförande är en förutsättning för god inlärning. För elever som kommer från primary school och är 11 år gamla inleder man därför med en bootcamp. Eleverna ska förstå vilka skolans normer är och varför.
Dag 1 lär man ut skolans rutiner och regler.
Dag 2 fokuserar artighet och självkontroll. Inga nedlåtande ord eller gester tillåts. Mottot är work hard, be kind.
Dag 3 talar man om hygien och prydlighet. Skolan använder uniform, och inga märkesnamn av något slag är tillåtna i klädseln.
Dag 4 berättar man hur inlärning går till.
Dag 5 inskärper man att ingen form av trakasserier tillåts.
Dag 6 trummar man in att alla måste kunna lita på varandra på skolan.
Dag 7 lär man sig tacksamhet.
Dag 8 ägnas åt vikten av att ha långsiktiga mål och inte ge sig. Eleverna lär sig också två berömda dikter utantill, som handlar om hur man styr sitt liv, så att de har de raderna till hands, när något känns tungt.”

Det kan tilläggas att Michaelaskolan är en friskola.

OCH –  bästa ansvariga för skolorna i Vingåker från Utbildningsnämnden, rektorer, lärare och pedagoger och ner till fan och hans moster (dvs KF) – jag lägger nu ut den här texten på bustidningen där ni kan kommentera vad ni har läst.
Och det vore väl själva f om ni nu inte bubblar av – åsikter, hundra bortförklaringar eller hur ni nu reagerar.
Låt oss nu ta del av det…

Kommentera