Sommarlov…

Ett fint ord som jag – trots att det är många år sedan jag hade ett – minns med stor glädje. Jag antar att dagens elever i Vingåker känner samma frihetsglädje.

Nåväl – hur är det med lärarna då med, lärarna, rektorerna och de ansvariga för kommunens skolverksamhet? Känner de att de går till sommarvilan med den sköna känslan av att – igen – avslutat ett framgångsrikt skolår?

Funderar jag när jag från kommunens kanslichef i dag får ett svar på mina tre tidigare översända frågor. Där de sista löd så här:

I min, som det känns, oförtröttliga lust att försöka påverka hur skolorna i Vingåker kan förbättras – får ni här en länk till en text som innehåller – sannolikt för er – kontroversiella åsikter.
Bästa bou – vad anser ni om Engellaus text?
Undrar
Bjarne Wilmarsgård
(nattgöken.se)

https://detgodasamhallet.com/2018/06/20/ett-politiskt-reformpaket/#more-12523

Hej Bjarne!
Tack för dina synpunkter!
Svar på dina tre mail om att efterlikna en engelsk skola med en bootcamp/startläger innan skolstart, svar på elevaktivt lärande samt Engellaus text.
I Vingåkers kommuns skolor jobbar skolornas rektorer samt all personal tillsammans med barnen regelbundet med värdegrundsarbete dvs jobbar för en trivsam och trygg miljö. Kränkningar accepteras inte men om det uppstår hanterar personalen situationen omgående och vidtar åtgärder. En anmälan görs till huvudman som följer upp och avgör om ärendet är avslutat.
Vi har därför andra sätt att jobba med värdegrund och förhållningssätt än just en bootcamp.

Tack för läsningen om det elevaktiva lärandet. Vi kommer att lyfta detta i våran gemensamma ledningsgrupp, för att se om vi kan ta in detta  undervisningssätt ännu mer i våra verksamheter. Idag jobbar vi så mycket vi kan med elevaktivt lärande genom bland annat tematisk undervisning för att eleverna ska få många olika perspektiv på ämnet.  Ämneslärarna planerar tillsammans hur de ska arbeta inom temat i de olika ämnena. Eleverna upplever ett tydligt sammanhang och koppling mellan alla ämnen.

Vi jobbar också med digitalt lärande där eleverna inhämtar fakta själva och eleven övar då upp sin förmåga att ta till sig informationen och bearbeta den. Eleverna jobbar då källkritiskt med informationen.

Generellt i undervisningen: För att få i gång elevernas reflektioner under lektioner så lyssnar, läraren, fångar upp, utmanar eleverna i sina reflektioner för att eleverna ska bli aktiva i sitt lärande.

Angående Engellaus text så handlar det om ett politiskt reformpaket och som tjänsteman på Barn- och utbildningsförvaltningen så tar jag inte ställning till olika politiska reformpaket.
Med vänlig hälsning
Malin Alsing Brånn
Kanslichef

Jaha, tänker jag lite uppgivet när jag läser svaret. Och anar att den ovanstående beskrivningen av hur de ansvariga ser på skolans arbete är just det som gör att våra skolor ligger i botten när landets 290 kommuner rankas.
Och medan jag funderar vidare på vad jag kan tänkas vilja svara läser jag en kommentar till den text som Patrik Engellau skrivit:

Ett förslag till lösning:
1. Tag bort skollagens formuleringar om värdegrund. Sätt istället dit formuleringar om karaktär och fostran.
Kunskapssträvan, flit och gott uppförande är tre värden som tydligt skall återfinnas i skollagen.
2. Skriv de nya kursplanerna så att de tydligt anger kraven på kunskaper och färdigheter på varje nivå, i respektive ämne. Studera hur framgångsländer som Finland och Tyskland har formulerat sina krav för olika årsgrupper. Tillsätt sedan kunniga personer (med samma fokus som Finland/Tyskland) för att skriva de nya kraven.
3. Formuleringen i skollagen om att eleverna ska vara med och bestämma innehållet i undervisningen avlägsnas omedelbart. Lärarna skall bära kunskapen (för eleverna kan inte veta vad de inte vet, men behöver lära sig).
4. Rektors ställning skall vara Verkställande Ledare. Rektorer skall aktivt agera mot dem som ‘förstör’ för andra i skolan.
5. Ändra skollagen så att elever med grovt kriminellt beteende i skolan kan avstängas permanent. (inte som nu högst två veckor under ett läsår).
6. Öka lärarbunden undervisningstid i grundskolan. Ta bort onödiga ‘värdegrundsfostrande’ ämnen.
7. Ge betyg från första klass. Resultat skall mätas, så att man tidigt säkrar att eleverna inhämtat de kunskaper och färdigheter de ska ha, enligt tydliga kursplaner.
8. Lägg ner de DDR-inspirerade lärarutbildningarna och utveckla nya vägar in i läraryrket, inklusive att välkomna utländska lärare från Finland och Tyskland
9. Röj upp i skolmyndigheterna (ut med MarxistLeninisterna). De nya ansvariga skall sätta de kunskapsmässiga resultaten i centrum för skolans arbete.

Så suckar jag ännu en gång, ännu djupare, när jag inser att någon framtida förbättring vad gäller ”niornas avgångsbetyg” inte lär komma de kommande 10 åren.
DET – bygger jag på ett ord i svaret – värdegrunden – som är just det som ställer till eländet i våra skolor. Plus feminismen…
Och – om jag vore rektor i någon av kommunens skolor skulle jag samla lärarna och säga ”Nu skiter vi i vad skollagen säger och gör som vi tycker är bäst”.

Som bygger på några av de ovanstående nio punkterna.

PS Sände svaret till Patrik Engellau och bad om en kommentar – där svaret blev:
Jag vet inte vad hon menar annat än att hon som tjänsteman inte kan göra revolution vilket är alldeles korrekt tänkt.
Patrik

Kommentar:

Det finns en poäng i att det är rikspolitikerna som sätter de allmänna spelreglerna för skolan. Inom de reglerna borde ju sen Vingåker, i likhet med många andra kommuner, kunna göra mer för att få bättre ranking.
En alternativ fråga till bou kunde ha varit ”vad anser ni är den huvudsakliga orsaken till den ständiga och mindre smickrande skolrankingen kommunen får och vilka planer har ni att förbättra den?”

Turligt nog tycker jag att hon i sitt svar till dig redovisar anledningen till den dåliga rankingen.
De jobbar med elevaktivt lärande genom tematisk undervisning och digitalt lärande där eleverna själva inhämtar fakta och värderar informationen. Så arbetar man när man lämnat ifrån sig den traditionella katederstyrda inlärningen och överlämnar ansvaret till eleverna.
När gör man det? Jo om man har för få och/eller inkompetenta lärare. Lärarna coachar eleverna i stället för att själva meddela kunskap. Det finns inget motsatsförhållande till att inhämta faktakunskaper och att via elevaktigt lärande nyfiket ifrågasätta och resonera.

Men auktoriteter som Inger Enkvist (Skolan 7/6, 9/6) och Martin Ingvar, Ingrid Wållgren (Mina kommentarer 19/6 Attan vad det blåser) menar att lärarna måste vara kunskapsförmedlande auktoriteter och Martin säger att det är direkt destruktivt att eleverna får ansvar för inlärningen då deras hjärnor kräver en tydlig struktur och studiero.

Så ett svar på hennes mail skulle kunna innehålla  passusar om att det är inte helt fel att eleverna tränas i digitalt lärande och att själva gruppvis träna nyfiket ifrågasättande och resonerande. enligt namnkunnig expertis (ovan nämnda) är det dock tveksamt om den traditionella katederstyrda (eller något bättre ord) undervisningen i någon större utsträckning skulle prioriteras ner av mer elevstryd inlärning.

Avslutningen skulle så kunna vara något i stil med. Av den i flera år mindre smickrande rankingen att döma kan man undra hur pass effektiv den elevaktiva resp. digitala lärandet du nämner har varit?
Vilka slutsatser har ni dragit av det och finns det några planer att ge det katederstyrda lärandet större utrymme?

/Åke

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *