Stilla funderingar…

…är någonting jag gillar och gärna ägnar mig åt – när inte Madame är här och upptar mina tankar. Vilket hon just nu inte är (gör) vilket gjorde att det blev plats för en liten tankestund kring vad ”Ving-Åke” förklarar på ingångssidan:
Kunskap – är att veta att en tomat är en frukt.
Visdom – är att inte ta med den i en fruktsallad.

Sådana kommentarer gör mig glad till sinnet – liksom tanken på att det är måndag i morgon. Man kan ju bli glad av många olika saker – som att M och jag – lysande elegant – på förmiddagen kunde lösa ett tämligen svårt korsord med våra (delvis skilda) kunskaper…

Kunskaper intresserar mig, gärna att de får mig att utveckla mina egna, men alldeles speciellt om de får mig att – fundera.

Som de här raderna gjorde:
”Utvecklingsläran lär oss att det inte är någon bra idé att hålla fast vid det man har. Om man släpper det och låter utvecklingen ha sin gång blir det ju bättre!
Var det inte detta ekonomen Schumpeter lärde oss kanske, kreativ förstörelse?
Ju mer man förstör, desto kreativare är man.
Och tänk på hur mycket bättre Tyskland blev (efter världskriget) genom att förstöras. De som ackumulerar saker de håller fast vid i samhället hindrar i illvilja och genom sabotage – utvecklingen.”

Fastnar i de första två meningarna – som klart och tydligt styr mina tankar till Vingåker och dess skolor.
Eftersom det bara är begåvade personer som tittar in här så vill jag gärna tro att du förstår vad jag då pekar på…

För er andra fyra ger jag en enkel förklaring – kanske man inom barn- och utbildningsnämnden borde sluta med det man sedan många år har prövat – då i en drömlik förhoppning att kunna höja skolornas kvalitet – och försöka sig på lite kreativ förstörelse.
Kreativ förstörelse – är inte de orden jag tänker på när jag får ta del av att B & u-nämnden har tagit hjälp av skolverket (tror jag det är).

Vad fan blir bättre när/om en blind leder en blind? Resultatmässigt då…
För all del, det är ju alltid trevligt med sällskap.
Men det finns stunder när jag får för mig att skolorna i Vingåker inte i första hand finns där för ge vissa personer en smula ”myspys” på jobbet.

Men jag kan ju ha fel. Tänker jag – då jag är tämligen väl medveten om mina grunda kunskaper om skolans värld – och kommunpolitik.
Men om kreativ förstörelse vet jag betydligt mera…

PS – om jag nu starkt gillar ny kunskap så ligger (hm)  begåvad ironi inte långt efter…