Hur man kanske fixar skolan på 100 månader

Det finns texter jag läser som får mig att vilja resa mig upp och göra vågen!

Här kan du få ta del av en sådan där rubriken säger:
Hur man kanske kan fixa skolar på 100 månader.
Där texten börjar så här:

Den svenska skolan har ju fått utstå mycket kritik för att utbildningsresultaten har sjunkit i de s.k. PISA undersökningarna. Denna artikel är mitt försök att analysera och diskutera vad, som måste göras, för att rätta till situationen. Jag har ju ingen pedagogisk utbildning, utan mina förslag baserar sig på egen erfarenhet dels som extraknäckande lärare under min studietid, dels som förälder till barn i skola i flera länder i USA, Kina, England och förstås Sverige.

Men först måste vi bestämma vad, det främsta syftet med skolutbildningen är. Är det att utbilda barnen till att i framtiden kunna försörja sig på ett yrke eller är det att ge dem en social utbildning och indoktrinera dem att bli lydiga väljare och när de fyllt arton rösta på ett parti och att sedan tro att alla politiker vill oss väl.

Ja, vad tycker du? Om du läser artikeln får du ta del av vad artikelförfattaren:
Anders Thorén, Shanghai, anser om den saken.

För egen del har jag för avsikt att sända ett mejl till ordföranden i Barn- och utbildningsnämnden, Ing-Mari Frössevi, och be henne läsa inlägget och ge mig (och därmed er läsare) sin syn på vad Anders Thorén skriver.
Och berätta – varför det inte skulle kunna gå att införa i Vingåkers skolor…

Bustidningen hade i februari 1 966 unika besökare