Om medias framtid

Blev inspirerad att komma med ett inlägg när jag återläste vad vännen Åke skrev i förra inlägget på den här sidan. Då menar jag tanken att tidningar som Kuriren har begränsad livslängd. Att de inte går under snabbt beror – enligt mig då – på en kombination av ”gammal vana” och nyfikenhet på lokalt skvaller.

Två argument som – i alla fall det första – gör att läsekretsen sakta dör bort. Nyfikenhet på skvaller tror jag också minskar efterhand som Kurirens (gamlingar) läsekrets förändras över till den nya generationen som bara umgås digitalt med sådant – genom t ex smarta mobiler. Där de inte behöver vänta till nästa dags utgivning av Kuriren (eller sen uppdatering på kkuriren.se) när de själva skvallrar till (mellan) sig själva inte bara med ett minut-aktuellt sms utan kan dessutom lägga till bilder. Många bilder…
Jag antar att de flesta av er läsare begriper vad jag menar med den beskrivningen.

Det är inte bara ungdomen som förändrar sina medievanor – även ”modernt fungerande gamlingar som jag själv”  😉 – har slutat ta del av nyheter på papper.

Men även hur jag kommer att vilja få uppleva mitt framtida nyhetsflöde.

Nu tar jag mig ut på gungfly – för jag tänker hänvisa till mig själv.
Jag prenumererar på kkuriren.se – Kurirens digitala utgåva.
Kostar mig 99 kronor i månaden.
Att jag har en prenumeration är till 100 procent för att jag vill få kunna ta del av ”viktig information” om det som händer i Vingåker. Är inte det minsta intresserad av material om Katrineholm, eller ta del av tidningens annonser, eller ”sport & skvallermaterial” om Vingåker.

Låt mig konstatera att över 95 procent av det jag prenumererar på är helt ointressant.
Lik förbannat måste jag betala för det – då jag (ännu) inte bara kan betala för det artiklar jag finner ”prisvärda”.
I Kurirens nuvarande läge skulle det väl bli en två-tre artiklar i månaden.
Och det kan ingen tidning överleva på – om läsarna blir sådana.

Jag vill kunna prenumerera (bara) på sådant material jag vill ta del av.
Ett exempel – låt mig säga att jag är intresserad av ledarsidor.
Inte bara den i Kuriren då utan från många olika tidningar – för att få många olika intryck.
Kuriren skriver:

Du som är prenumerant på Katrineholms-Kuriren kan läsa lokala nyheter från Skellefteå i norr till Markaryd i söder på fler än 40 sajter och appar – helt utan extra kostnad. Allt du behöver göra är att skapa ett konto på respektive tidningskoncerns sajter och appar som ingår i samarbetet.

Totalt ointressant – för mig – som inte har minsta lust att klicka mig in på varje tidning och där leta upp deras ledartext.
Varför erbjuder inte Kuriren mig möjligheten att bara få prenumerera på dessa tidningars ledarsidor – i ett lätthanterat paket. Vi lever ju en digital miljö där sådant inte kan vara någon teknisk svårighet.
Då skulle Kuriren få behålla mig som prenumerant efter septembervalet.

Nu kommer jag att sticka ut min uppkäftiga näsa ytterligare ett stycke.
För – här – har jag länkat till en företeelse som sprider sig sakta men säkert.
En (av flera liknande) saker jag prenumererar på.
Kompetenta personer som kallas ”Youtuber” dvs de har en egen kanal på You Tube där de underhåller oss med vad de erbjuder. Underhållande – medryckande…

Det smått trista (tycker jag alltså) med just det här exemplet jag länkar till att det:
– ställer krav på tålamod då inslaget tar runt 60 minuter.
– kräver att den som tittar på det är intresserad av (engagerad i) ämnet
– Är åtminstone normalbegåvad

Vilket gör att jag inte tror att så många klickar sig in – när jag berättar att ”Henrik Jönsson & Rebecca Uvell pratar om media och dess framtid”.

Om du som jag – är intresserad av ämnet – vill jag säga – Det är förbannat bra!

PS  – Rekommenderas speciellt för redaktionen på Kuriren och Vingåkers politiker…

Kommentera